Blockbusters og bestsellers: Brug de bedste tricks fra litteratur og film i din journalistik

Kurset foregår 19.-23. maj 2025 i København.

Har du en god historie? Vil du blive bedre til at fortælle den, så læseren eller lytteren hænger på til sidste punktum? Og vil du lære at strukturere dit journalistiske produkt dramaturgisk?

På kurset “Blockbusters og bestsellers” lærer du grundelementerne til den mesterligt fortalte historie at kende. Du vil blive fortrolig med dramaturgiens grundstrukturer og det stringente plot og udstyres med teknikken til at fremmane stærke karakterer og dramatiske scener.

Med internettets fremvækst skete noget uventet. De lange, velfortalte fortællinger vandt frem og blev et vigtigt konkurrenceparameter for såvel de etablerede medier som nyere medie-startups.

Men hvad er overhovedet en god historie – og hvorfor betyder historiefortælling så meget, også for det moderne menneske? Hvordan strukturerer man en journalistisk fortælling fra første scene til sidste punktum, så historien tryllebinder læseren eller lytteren?

Svarene finder vi i litteraturen og filmens verden: Et dramatisk plot bestående af stærke karakterer, som gennem en række velvalgte scener sætter læseren på pinebænken og leder ham eller hende frem til den store finale.

Det er netop litteraturen og filmverdenens bedste formler, tricks og hemmeligheder, vi som journalister skal lære af på dette kursus. Vi tager ved lære af de bedste: fra klassiske forfattere som Hemingway og Jane Austen til nutidens bestsellere i bogform; fra ikoniske blockbusters som ”Dødens Gab” og “Da Harry mødte Sally” til moderne tv-succeser som “Mare of Easttown” og “Succession”.

Men kan man virkelig bruge filmdramaturgi og bestsellerromanens byggesten i sin daglige journalistik?

Ja, mener vi. Målet er, at du efter endt kursus går hjem med en række konkrete værktøjer til at strukturere din historie, til at optimere din arbejdsproces og konvertere din research til en engagerende og suspensefyldt historie.

Vi lærer dig om grundelementerne i den plotteknik, som Hollywood og bestsellerforfatterne bruger. Du lærer at prioritere, skære væk og skabe spænding og tematisk perspektiv.

Måske har du også en drøm om at tage springet fra journalistik til fiktion? På kurset får du indblik i de vigtigste redskaber til at kreere en vaskeægte bestseller – uanset genre.

Kurset ledes af de to bestseller-forfattere Iben Albinus og Line Holm, der tilsammen har 30 års erfaring med journalistik, men som i dag primært arbejder som forfattere. Duoen har gennemført flere tilsvarende kurser for Kaas & Mulvad. Bagefter skrev kursisterne bl.a.:

  • “Mine varmeste anbefalinger til kurset, men især til Line og Iben. De var utroligt gavmilde med egne erfaringer og processer, og så var de prisværdigt ærlige om den usikkerhed og de bump, man også møder som forfatter.”
  • “Udover at være dygtige var de også meget, meget søde og sjove.”
  • “De to undervisere havde en enorm stor faglighed, et kæmpe engagement, var fantastiske formidlere, og de var enormt generøse i forhold til at dele ud af både deres enorme faglige viden og personlige erfaringer. De skabte et enormt trygt læringsrum.”

Kurset er bygget op om følgende hovedspor:

  • En detaljeret introduktion til den teori og de dramaturgiske redskaber, som anvendes i moderne manuskriptskrivning
  • Analyse af en række eksempler fra litteraturen, filmen og journalistikkens verden.
  • Opbygning af kursistens værktøjskasse, herunder evnen til at få den originale idé, fremanalysere sin histories dybereliggende tema, identificere sin hovedperson og bipersoner, plotte historien med de rette scener i den rette rækkefølge, vælge korrekt synsvinkel og fortællestil mv.

Kurset indeholder en lang række praktiske øvelser, bl.a. inden for:

  • Idéudvikling – sådan får du en original idé til en fortælling
  • Tematisk analyse – hvad handler din historie egentlig om? Og hvad betyder det for din research og dine fravalg?
  • Karakterudvikling – sådan bruger du research og analyse til at fremmane det vigtigste og relevante i de personer, som optræder i din historie.
  • Plot og suspense – hvordan du genkender en dramaturgisk struktur i fiktionen og selv lærer at anvende plot i din journalistiske fortælling
  • Sceneopbygning – hvordan du opbygger en scene og skaber spænding ved hjælp af dramaturgi.
  • Stil – hvordan finder du din personlige tone, så du skiller dig ud i havet af medietilbud?

Der vil i god tid op til kurset blive tilsendt en materialeliste med udvalgte titler (tv, film, romaner og journalistik), som vil danne grundlag for dele af undervisningen.

På kurset lærer du:

  • Hvad der kendetegner en historie, og hvorfor historiefortælling er så vigtig for os som mennesker – og for medierne – i 2024.
  • Metoder til at idéudvikle originalt og undvige klichéer.
  • At researche metodisk og effektivt i forhold til dit plot og dine karakterer.
  • At udvikle dramatiske karakterer, der fanger læserens sympati og empati.
  • De grundlæggende trin i den universelle tre-akts-struktur og metode til storylining.
  • Om scenens anatomi, om dialog og undertekst.
  • Om form, synsvinkler, tone og skrivestil.
  • At drømme stort: Du har en bog i maven – men hvordan tager man springet fra journalist til forfatter?

Kursusleder: Iben Albinus og Line Holm
Varighed: 5 dage
Sted: København
Tidspunkt: 19.-23. maj 2025
Pris: 19.785 kr. (ekskl. moms)

Prisen omfatter undervisning, undervisningsmaterialer på selve kurset samt frokost, kaffe, te og vand i løbet af kurset. Prisen er ekskl. moms.

Tilmeld dig hos Mediernes Efteruddannelse

Er din arbejdsplads ikke medlem af PU, kan du tilmelde dig ved at sende os en mail.

TILMELDING ER BINDENDE

Din tilmelding er bindende, når du har modtaget besked om, at du er optaget, men selvfølgelig kan du komme i en situation, hvor du må melde fra. Hvis det sker mere end fire uger før kursets start, koster det en administrationsafgift på kr. 1000. Ved afbud mindre end fire uger før forløbets start opkræver vi – uanset grunden – den fulde pris.

Hvis du har tilmeldt dig privat – dvs. at du selv og ikke din arbejdsplads skal betale – har du dog 14 dages fortrydelsesret, jf. Forbrugeraftaleloven. Herefter er din tilmelding bindende.

Illustrationen er en AI-grafik skabt af Gert K Nielsen og AI-tjenesten Midjourney i fællesskab.