Facebook og twitter for journalister

Journalister skal mere og mere bruge sociale medier sammen med traditionelle journalistiske redskaber. De skal selvfølgelig researche disse steder, men i det følgende handler det især om at bruge disse medier som led i præsentation og brugergenereret indhold.
Indlægget her har en noget rå karakter. Beklager. Der er en del nye overvejelser, blanding mellem generelle tendenser og konkrete råd. Men nu skriver jeg det og vil være glad for input.

Når det også skal ud nu, hænger det sammen med timingen. Vi har disse overvejelser inde som et element på et efteruddannelseskursus, der kører i øjeblikket. Jeg skal holde tale om det på en konference i Phoenix om nogle timer, og det skal bruges på en workshop på 7. semester om onlinemedier på Journalisthøjskolen, som også kører i øjeblikket, ligesom min medunderviser Kristian Strøbech og jeg skal tale om disse emner på en Update-konference den 12. april.

Årsager til integration med sociale medier
Der er flere grunde til den øgede brug af sociale medier og integrationen, bl.a.:

  1. Brugerne er på de sociale medier – vi skal derfor hen, hvor de er, for at få input. Vi skal lære at leve i den verden – og finde vores nye rolle i den. Brugerne tager langt mere kontrol over, hvad de kommer med af input og deltager i. Vi skal lære at crowdsource. Vi skal lære at integrere vores redigerede historier med den uredigerede rå tone på facebook, twitter og andre sociale tjenester.
  2. Vi skal fortælle historier med de virkemidler/metoder, der er bedst. Og her vælter det frem med nye muligheder i øjeblikket. Se for eksempel denne fra NRK om motorcykelbander.
  3. Den enkelte journalist skal brande sig selv – vi skal fortælle om vore historier og metoder. Vi bliver mere skydeskive, og folk tjekker den enkelte journalist før et interview eller tip. Som hovedregel bør den enkelte journalist få sin egen blog og ikke blot skrive på mediets blog. Men der kan selvfølgelig være situationer, hvor man som journalist optræder som sig selv på sit medie og andre steder og så er der ikke det samme behov for også at have sin egen blog.
  4. Vi skal lære at styre lanceringen af en historie på nettet løbende, så det styrker gennemslaget. Udfordringen for undersøgende journalistik bliver i stigende grad at kunne fastholde opmærksomheden, og det kan ske ved meget bevidst at kaste nye historier på hjemmesiden, når interessen daler – lidt ligesom de børssystemer, der automatisk køber og sælger aktier.
  5. Som journalister skal vi lære, hvordan hele dette områder udvikler sig – og ikke bare læne os op af, at der på vores medier nok er folk, der finder ud af det. Det er hele kernen i vores arbejde, der ændrer sig. Vil vi lave ordentlige historier fremover, må vi være med til at udvikle disse betingelser – og i det mindste kende dem.

Nye tendenser
Generelt kan vi vente at se disse tendenser forstærket i de kommende år:

  1. Det skal være muligt let at følge et emne, der bliver behandlet af flere medier og af sociale medier. Der kommer et hav af metoder til at sørge for den integration, og vi skal være åbne for at lade os integrere. Vi skal følge det tæt.
  2. Det skal være let for den enkelte at have overblik over egne indlæg og debatter, som vedkommende deltager i. Dvs. der er også behov for denne integration mellem sociale medier, blogs og traditionelle mediers egne kommentarfelter, så folk let kan følge, hvad de selv eller andre har produceret – på tværs af, hvor det er publiceret. Sagt på en anden måde – folk skal både kunne følge et emne og en person på tværs af alle platforme.
  3. Det bliver meget tydeligt, hvilke historier der interesserer brugerne. Dvs. vi vil få andre typer af emner dækket grundigere, end vi i dag ser i aviser og på tv. Der vil komme mere fokus på, at historierne er direkte relevante for brugerne, og at de er mere målrettet en speciel subkultur eller gruppe af personer – communities.
  4. Der vil være stigende modvilje mod spam. Pas derfor på med at sende den samme historie rundt som feed gennem flere systemer. Overvej meget, hvordan du styrer dine historier og feeds, netop så du ikke irriterer dine brugere med skidt og gentagelser. Lær derfor hvilke feeds, der skal ind på en blog, hvilke blogindlæg, der skal op på Facebook og twitter og hvilke tweets, du vil have ind på din blog og Facebook. Læg en plan for, hvordan du kommenterer andres indlæg og andres kommentarer på dine indlæg.

Fanside eller gruppe på Facebook
Tidligere har det i Danmark været sådan, at fansider især blev betragtet som primært for brands, kendte mennesker og den slags, mens grupper var for at samle folk om bestemte emner eller holdninger. Men det udviskes mere og mere. Der virker som om, der ikke er den samme modvilje mod at melde sig som fan som tidligere.
Derfor er det i højere grad funktionaliteten af fansider og gruppesider, der afgør, om man vælger at oprette det ene eller det andet, når man skal lave en facebook-side for at crowdsource.
Fansider er det let at trække rss-feeds ind i, for eksempel af indlæg på en blog, og de indlæg kommer ind på statussiderne hos den enkelte fan. På den anden side kan du ikke sende mails til fans, mens det kan du til medlemmerne af en gruppe. Det taler for grupper.

RSS Graffiti

Nu gør en ny Facebook-applikation det muligt at få feeds ind til grupper. Den applikation, RSS Graffiti, gør det også muligt lettere at styre sine feeds ind på ens personlige facebook-side og til fansiderne samt sætte op, hvor hurtigt de skal opdateres.
RSS Graffiti opdaterer ned til hvert 3. minut, hvad der er væsentligt hurtigere end ved at bruge noter på Facebook.
Der kommer helt sikkert også andre løsninger på denne udfordring, ligesom Facebook sikkert også ændrer mulighederne på fansider og grupper.

Flere input om fansider og grupper
For journalister er det godt at få praktiske erfaringer med fansider og grupper og specielt, hvordan vi får folk til at melde sig ind og diskutere i disse fora.
Flere indlæg ser på fordele ved fansider og grupper. Søg for eksempel på dette i Google: “fanside eller gruppe i facebook”. Se for eksempel disse:
Fansider vs. Grupper – hvorfor oprette en facebook fanside
Fansider på facebook | officekonsulenterne
Tilstedeværelse på Facebook?

Integration af kommentarer på Facebook og blog
Hele strategien her er at få kommentarer til det samme emne til at være én tråd – uanset om kommentarerne kommer på Facebook eller på ens WordPress-blog (eller et andet publiceringssystem).

Det er den måde man i praksis kan sørge for at integrere kommentarer til en historie på, uanset om kommentaren kommer på et socialt medie eller på mediets egen side.

Når kommentarerne som i dag er spredt på Facebook, blogs og mediets egne sider og måske også andre mediers sider, så får man slet ikke den fulde effekt af brugerinddragelsen, ligesom det er svært for folk at få overblik over debatten.

Jeg har ikke set de helt smarte løsninger endnu – om end det er tydeligt, at flere kæmper intenst for at udvikle dem hurtigst muligt. Derfor skal det prøves løbende, så snart der kommer bud på det.
Formentlig vil vi se flere gode bud, der hastigt vil forbedres i den kommende tid.

Twitter

Mit råd til journalister er, at vi skal selv lære at bruge twitter journalistisk og integrere tweets på vores blogs og facebook-sider og netop på en måde, så folk ikke bliver spammet.
I mit tilfælde lader jeg forskellige blogs (jeg er involveret i fire forskellige) direkte lave tweets, når der kommer nye indlæg. Det sker via twitterfeed.com, og hvor hver blog har sin egen twitter-account. Jeg trækker samtidig tweets fra min personlige twitterkonto ind på min blog i en særlig boks og altså ikke som indlæg. Ved særlige lejligheder trækker jeg tweets ind til at dække specielle emner, for eksempel på Facebook. Det sker så via RSS Graffiti – eksempelvis lige nu ind i en gruppe for deltagere på Nicars konference 2010 (Car-kursus 2010), og hvor andre deltagere også twitter om deres indtryk fra konferencen.
Her er der virkelig grund til at være påpasselig for at undgå spam. Men der er samtidig også grund til at prøve mulighederne af for at finde ud af, hvad der er smartest i de forskellige situationer. Og sikkert være parat til at ændre praksis masser af gange.

Yahoo Pipes
Yahoo Pipes er efter min erfaring det bedste redskab til at integrere flere feeds i et feed eller til i et feed for eksempel kun at tage indlæg med et bestemt ord eller tag. Endnu spiller det dog ikke helt godt sammen med RSS Graffiti, og her må jeg finde den rigtige løsning eller en smartere måde at sørge for den integration på.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Gode workshoptemaer i foråret 2010 | Online-workshop 2010 forår - 19. marts 2010

    […] er kommet rigtig godt i gang med Facebook – se dette indlæg om brug af sociale medier i journalistik. Overvej at flytte hele brugerkommentaren på Facebook, […]

  2. Integration mellem WordPress og Facebook | JLAB - 19. oktober 2010

    […] et halvt år siden beskrevet nogle af overvejelserne om Facebook og Twitter for journalister. Se her. Her argumenterer jeg for at oprette grupper, fordi man ikke kan sende indlæg til alle på sine […]

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.