Kurset er udsolgt.
“Et væld af konkrete råd og input om spændende ny udvikling i medierne”. Sådan lød kursisternes dom efter en inspirerende og tætpakket studietur til USA sidste forår. 26. februar 2017 får et nyt hold kursister chancen, når vi først besøger nogle af de mest interessante journalistiske arbejdspladser i New York City og derefter møder 1000 af USA’s bedste datajournalister til konference i Jacksonville, Florida.
Kaas & Mulvad arrangerer igen en tur til den populære NICAR-konference, og vi varmer op med tre inspirationsdage, der i 2017 finder sted centralt på Manhattan.
Hele turens formål er at undersøge nye tendenser og møde dem, der går forrest i udviklingen. Både når det gælder journalistikken i sig selv, og når det gælder samspillet med brugerne på de sociale mediers nye betingelser.
I New York sætter vi med besøg på medier fokus på:
- dækningen af valget og situationen for medierne efter valget
- undersøgende erhvervsjournalistik
- start-ups, der satser på kvalitetsjournalistik og crowdfunding
- samspil med brugerne
New York Times
Journalist Andy Lehren, der er medarrangør af kurset, fortæller om udfordringerne i og erfaringerne med at analysere kolossale mængder dokumenter. Igen og igen sætter lækkede dokumenter dagsordenen. Hvad er fremtiden for den type journalistisk arbejde. Andy Lehren giver en rundtur på redaktionen.
Redaktør Chase Davis, The Interactive News Desk, der har haft hovedansvaret for alt analysearbejde og præsentation af præsidentvalget, reflekterer over brugen af data i præsidentvalget. Hvorfor gik det galt med forudsigelser? Hvorfor havde afslørende historier ingen effekt? Er der stadig brug for fakta-baseret journalistik? Hvad sætter det af dagsorden for kvalitets-journalistik fremadrettet.
Redaktør Sarah Cohen, The Computer Assisted Reporting Group og tidligere IRE-præsident, gennemgår perspektiverne for datajournalistik og undersøgende journalistik. Hvilken vej fremad er der nu? Og hun viser praktiske eksempler på de historier, der udtrykker den vej.
Redaktør Amanda Cox, Upshot, har i de senere år i høj grad sat dagsordenen for, hvordan man formidler digitale historier. Hun fortæller om netmediets platform, og hvilken rolle Upshot spiller I forhold til New York Times. Hun viser eksempler på Upshots bedste historier.
Wall Street Journal
Jennifer Forsyth, deputy editor of investigations, gennemgår, hvordan den undersøgende redaktion på Wall Street Journal er opbygget til USA’s største. Hvad har effekten været af redaktionens historier? Det sker i form af konkrete historier. Hvilke spor fortsætter de af? Hvordan dækker de globale virksomheder? Og hvordan ser hun vilkårene for undersøgende erhvervsjournalistik med Trump som præsident?
Tom McGinty, investigative reporter og datajournalist, gennemgår konkrete eksempler på undersøgende datahistorier inden for erhverv. Hvad er der af datakilder til erhverv i USA? Hvordan ser han på samarbejde med andre redaktioner i USA og udlandet?
The Marshall Project
Vi besøger også The Marshall Project, der er et non-profit journalistcenter med fokus på kriminal- og retsstof. The Marshall Project fik sammen med ProPublica en Pulitzerpris i kategorien Explanatory Reporting i 2016 for deres historier om voldtægt.
Hos The Marshall Project ser vi især på nye fortællemåder på nettet, der kombinerer traditionelle fortællinger med data, bl.a. som det er gjort i Next to Die.
Vi har flere besøg under planlægning. Glæd dig til mere.
Vigtig og spændende konference
Efter New York går turen til Nicar-konferencen, der denne gang finder sted i Jacksonville i Florida.
NICAR-konferencen for datajournalistik samler typisk 1000 deltager fra alle hjørner af verden. Konferencen er verdens vigtigste årlige konference inden for datajournalistik, og 2017-konferencen tegner til at sprænge rammerne for indhold.
I løbet af de fire dage i Jacksonville vil der konstant være en mængde arrangementer, deltagerne kan vælge mellem. Der er også hands on-undervisning, hvor man selv har fingrene på tasterne og kan lære et nyt værktøj eller metode at kende i løbet af en time eller to.
Vi har arrangeret lignende ture før, og deltagerne melder altid om stort udbytte. Læs, hvad deltagerne sagde i 2014, da vi var i New York og Baltimore. Her har vi samlet indtryk fra turen til San Fransisco og Denver i 2016, og her fra New Orleans i 2016.
Vi guider til bedste udbytte for hver især
Der er masser af oplæg, foredrag, paneldebatter, demoer og meget andet. Vores tidligere kursister kan bevidne, at alle er åbne og gerne deler ud af viden og tip på tomandshånd. Og da der er en overflod af tilbud, guider vi selvfølgelig de danske deltagere, så hver især får det optimale udbytte af konferencen.
Vi rejser fra Danmark søndag 26. februar og kommer hjem mandag den 6. marts. Konferencen finder sted 2.– 5. marts 2014.
Vi ved, at det bliver et populært kursus, og at der bliver rift om pladserne. Vil du sikre dig en plads, er du velkommen til at give os besked, så snart du er sikker på, at du vil med.
Helt konkret får du:
- Tre dage i New York City med ny viden og inspiration fra besøg på førende nyhedsmedier.
- Møder med journalister og redaktører om de seneste amerikanske medietendenser.
- Du deltager i 3,5 dages konference – hvor der er en overflod af tilbud at vælge mellem.
- Amerikanske gæstelærere – bl.a. om hvordan amerikanske web-kilder kan give os solo-historier.
- Et års medlemskab af IRE – og adgang til et globalt netværk af kolleger, du fremover kan trække på.
Læs IRE’s omtale af NICAR 2017. Her er programmet fra 2016.
Hotel i New York: The Kitano New York, 66 Park Avenue, East 38th St, New York, NY 10016. Godt og velbeliggende, tæt på Grand Central Station. Se på kort.
Hotel i Jacksonville: Hyatt Regency Jacksonville Riverfront, 225 East Coastline Drive, Jacksonville, Florida 32202. Vi bor på konferencehotellet, hvad der er en stor fordel. Se på kort.
Prisen omfatter: Flytransport mellem København og USA, transport i USA, hotel i New York og Jacksonville, deltagelse i konferencen, et års medlemskab af IRE, kursusdelen, undervisningsmaterialer og enkelte måltider i løbet af kurset. Som hovedregel er din forplejning for egen regning. Prisen tillægges ikke moms. Vi fakturerer i forbindelse med tilmelding til kurset.
Hvis du ønsker det, kan vi hjælpe med tilslutningsfly. En evt. mer-udgift bliver lagt oven i kursusprisen og faktureret samlet. Det samme gælder, hvis du ønsker at forlænge din rejse i USA før eller efter kurset.
Der er ingen krav til forkundskaber. Du skal blot være nysgerrig. De fleste programpunkter undervejs foregår på engelsk.
Se kurset hos Mediernes EfteruddannelseTilmeldingen er bindende
Din tilmelding er bindende, når du har modtaget besked om, at du er optaget, men selvfølgelig kan du komme i en situation, hvor du må melde fra. Hvis det sker mere end fire uger før kursets start, koster det en administrationsafgift på kr. 1000. Ved afbud mindre end fire uger før forløbets start opkræver vi – uanset grunden – den fulde pris.
Hvis du har tilmeldt dig privat – dvs. at du selv og ikke din arbejdsplads skal betale – har du dog 14 dages fortrydelsesret, jf. Forbrugeraftaleloven. Herefter er din tilmelding bindende.
Foto af John Cunniff på Flickr. Brugt her under Creative Commons licens.