malte_joerstad

Malte Jørstad

Malte Jørstad (f. 1993) er kommunikationsrådgiver, journalist og forfatter til bogen Hvad brugerne vil ha’, som samler og deler viden om, hvordan nyhedsmedier i ind- og udland er blevet klogere på medieforbrugeres adfærd, behov og interesser gennem dataindsamling og -analyse.
Som selvstændig konsulent og oplægsholder har han arbejdet for at styrke den journalistiske data-kyndighed og erstatte mavefornemmelser med data-informerede beslutninger gennem oplæg, gæsteundervisning og workshops for medier og uddannelsesinstitutioner, ligesom han har været fast klummeskribent om berøringsfladen mellem journalistik, tech og data for Mediawatch.
Han er uddannet journalist fra SDU og har han haft en række stillinger med fokus på projektledelse og digital forandring på forskellige mediearbejdspladser; blandt andet som redaktør, studievært, videojournalist og brugerdataspecialist.
Han har undervist i digitale og sociale medier som ekstern lektor på Center for Journalistik, SDU, hvor han også var journalistisk fellow fra 2021-2022.