10 tip til journalister i at udnytte sociale medier

I løbet af foråret 2013 skal vi undervise en del gange i journalisters brug af sociale medier, og vi har her samlet de ti vigtigste af vores råd.

Hootsuite skaber overblik over strømmen i sociale medier

1. Lær at følge strømmen på twitter – brug Hootsuite, hashtags og twitterhandles
Det er umiddelbart lettere at søge på Twitter end på Facebook. Det skyldes bl.a. at Twitter fra begyndelsen er tænkt som et offentligt og en åben-for-alle service modsat Facebook, som i højere grad er et sted, hvor man kun deler ting med sine venner og sit netværk.
Det almindelige Twitter-søgefelt kan være fint til de fleste simple søgninger, men ellers er Twitters egen avancerede søgeform et godt redskab til at komme i dybden.
Twitter: www.twitter.com
Hootsuite er en online-tjeneste til at skabe overblik over tweets, planlægge tweets, gemme og samarbejde om tweets.
Tjenesten kan også integrere andre sociale medier, for eksempel LinkedIn og Facebook.
Hootsuite findes i en gratis version og forskellige betalingsversioner. Skal man gemme tweets, skal man op i en betalingsversion.
Hootsuite: www.hootsuite.com

2. Tweet selv
Twitter kaldes også mikro-blogging. Brugere kan sende egne og læse andre brugeres opdateringer, også kendt som tweets. Alle kan se ens tweets. Man behøver ikke følge dem, der følger en selv. Beskeder kan være op til 140 tegn. Tweets vises på brugerens profil og kan ses af de andre brugere, der følger vedkommende.

3. Gem tweets i Storify
Storify er et godt værktøj til at inddrage klip fra sociale medier og links i en journalistisk historie. De enkelte klip sættes ind med copy-paste og fremstår med deres oprindelige udtryk.
Storify er især god til:

  • Katastrofer og ekstremt vejr.
  • Undersøgende journalistik.
  • Vise synspunkterne i en debat på sociale medier.
  • Formidle forløb i voldsomme begivenheder (drabet på bin Laden).
  • Opsamle ironi og humor (Nyt slogan i Aarhus: Danish for progress)
  • Hurtige historie om pudsigheder (menubilleder fra Northsite-festival).
  • Inddrage publikumsoplevelser i anmeldelser.
  • Opsamle tweets fra en konference.

Storify: www.storify.com

4. Opload billeder i 403 X 403 pixels
Facebooks billedbehandling er ikke den bedste. 403 x 403 pixels giver det bedste billede på Facebook, når det går videre ud på Smartphones. Lad dit thumbnail være i den rette opløsning fra starten, så det står skarpest muligt.

5. Find videoer på Youtube – abonner på kanaler
Youtube er et glimrende sted at finde webtv til illustration af historier på nettet – og til at finde kilder. Mange kommenterer disse indslag.
Vær opmærksom på, at folk uploader bearbejdede versioner af TV-indslag, andres videoer, og at det også er stedet for grænseoverskridende handlinger, som dokumenteres og deles – ( trainsurfing).
Abonner for eksempel på undersøgende journalistik på The I Files: http://www.youtube.com/feed/UCdmqkUIfXt2cMBOLQsijMFg
Youtube: www.youtube.com

6. Lær at skrive statusopdateringer til Facebook

  • Skriv inkluderende. Spørg om folk skal være med i en god gruppe. ”Vil du også være sikker på at få det og det?”
  • Skriv det aller vigtigste kort i toppen med en meget kort indgang.
  • Start gerne en tekst med ”Her er”, ”Derfor” eller ”Sådan”. Dæk kun en vinkel i en opdatering.
  • Efterlader teksten et godt spørgsmål hos læseren, som opfordrer til at klikke videre ind i artiklen – eller hvor linket i opdateringen nu fører hen.
  • Brug gerne aktuelle buzzword på dit område.
  • Skriv gerne direkte – brug du og dig.
  • Lad være med at give hele svaret i teksten.
  • Skriv aggressivt, fristende, indfangende – og overraskende.

Facebook: www.facebook.com

7. Søg i statusopdateringer på Facebook
Facebook har grupper, sider, steder og personer. Brugen vokser stærkt, især blandt unge. I Danmark er der mere end to millioner brugere. Over 72 procent bruger Facebook hver dag.
Du kan søge i statusopdateringer. Og se folks kommentarer til opdateringen.

8. Brug Graph Search
I januar 2013 introducerede Facebook – i første omgang for en lukket kreds – en helt ny søgemetode, Graph Search, der gør det muligt at søge avanceret blandt facebook-brugere.
Den er ikke kommet på dansk endnu, men demoer på engelsk tyder på, at den er glimrende til at finde særlige cases.
https://www.facebook.com/about/graphsearch

9. Få en journalist-profil i LinkedIn
Som journalist kan du få en professionel profil på LinkedIn gratis i et år, hvis du deltager i en halv times gennemgang af mulighederne for journalister på LinkedIn. Når året er gået, kan du bare deltage i et mere. Du skal melde dig til gruppen: LinkedIn for Journalists.
Sørg for at vælge på forhånd om sproget skal være dansk eller engelsk. Vær konsekvent.
Udfyld grundigt job, uddannelse, billede, og andre relevante felter.
LinkedIn: www.linkedin.com

10. Søg efter professionelle kilder i LinkedIn
LinkedIn er et godt sted at lede efter eksperter. Det er et professionelt socialt netværk. I avanceret søgning kan du søge i relationer, sprog, funktioner, organisationsstørrelse, placering og en hel del andre forhold.

Der er lukket for kommentarer.