Har man klikket lidt rundt på dette site, vil man se, at en af mine interesser er analyse af netværk. Kort fortalt handler det om, at man ved at analyse relationer mellem fx personer kan få en ny indsigt – i forhold til de gammelkendte analysemetoder.
Jeg har netop skrevet en artikel til Magasinet Finans, der udgives af Finansforbundet. Artiklen beskriver, hvordan en netværksanalyse gav Jyske Bank et meget bedre billede af, hvordan de 33 afdelinger i Nordjylland egentlig samarbejdede. Jyske Bank havde for nogle år siden inddelt landsdelens filialer i en række netværk. Men om denne inddeling rent faktisk fungerede efter hensigten, blev først afdækket, da man indsamlede svar fra over 500 medarbejdere og konkret analyserede netværkene mellem filialerne.
Selve denne konkrete analyse har jeg ikke haft noget med at gøre. Som det beskrives i artiklen, er den foretaget af en af bankens medarbejdere i samarbejde med analysevirksomheden Unilyze. Men jeg oplever heldigvis fortsat, at medier er interesseret i at analysere netværk, og jeg skal fx i den kommende uge holde oplæg på et regionalt medie, som overvejer at analysere relationer mellem magthavere i lokalsamfundet.
No comments yet.