Kurset foregår 28. – 30. april 2025 i London.
Dette 3-dages kursus fokuserer på to nøglespørgsmål, hvor der sker meget på mediescenen i London: Relevans og kunstig intelligens (AI) i journalistik.
Relevans:
Udgangspunktet er BBC’s banebrydende bestræbelser på at tackle udfordringen med høje seertal kombineret med lav loyalitet. Det centrale spørgsmål var: “Leverer vi virkelig indhold, som vores publikum ønsker?” Dette førte til et transformativt projekt, der fokuserede på de seks nøgleemner, som publikummet var mest interesseret i. Alastair Reid, der spillede en afgørende rolle i dette projekt, vil dele sine indsigter og erfaringer.
Efter BBC’s succes har Condé Nast, et stort medie- og magasinselskab, adopteret en lignende tilgang for at genopfriske deres indholdsstrategi. Kursets ene kursusleder, Laura Oliver, der var centralt involveret i denne proces, vil diskutere de væsentlige ændringer og resultater.
Denne idé om at fokusere på publikumsrelevans er siden blevet taget op af adskillige andre mediehuse, herunder mange lokale og regionale nyhedsmedier, med pæn succes.
I løbet af kurset vil vi udforske de forskellige praktiske implementeringer af metoden og resultaterne af disse ændringer. Vi vil høre direkte fra journalister, der var involveret i processen, om, hvorfor denne tilgang fungerer, hvilke specifikke ændringer de foretog, og hvordan det har ændret deres perspektiv på arbejdet.
Vores mål er at præsentere et udvalg af historier og praktiske metoder, der kan appellere til et dansk publikum og give relevante eksempler på, hvordan fokus på relevans kan forbedre et nyhedsmedie.
Konkret vil vi besøge nogle af medierne: Condé Nast, BBC, The Conversation og BFBS broadcasting.
Kunstig intelligens:
Vi vil besøge medieorganisationer, hvor AI er blevet integreret i den journalistiske proces og har ændret måden, hvorpå nyheder produceres og leveres. Det vil omfatte praktiske eksempler fra både store mediekoncerner og mindre lokale/regionale nyhedsudgivere.
Vores fokus vil være på, hvordan AI bruges til at forbedre journalistiske metoder, strømline arbejdsprocesser og forbedre kvaliteten og relevansen af nyhedsindhold. Vi er særligt interesserede i at besøge organisationer, der har oplevet bemærkelsesværdige fordele ved at adoptere AI-teknologier.
Konkret vil vi besøge nogle af medierne: Reuters, Newsquest, The Guardian, POLIS/JournalismAI, FullFact og Financial Times.
Kursuslederen Laura Oliver har arbejdet med de fleste af disse medier. Derfor kan vi komme ind på dem og høre om erfaringerne fra de ansvarlige og fra de involverede journalister.
Forudsætninger:
Kurset foregår på engelsk. Det retter sig mod journalister, redaktører og producenter, der er interesseret i at lære af de seneste erfaringer fra den engelske mediescene.
Konkret hører kursisterne om:
- Relevans – hvordan fokuserer man på det, der er relevant for brugerne
- Kunstig intelligens i praksis
Helt konkret får du:
- Tre dage i London dage med ny viden og inspiration fra målrettede besøg på førende nyhedsmedier og interessante startups og nonprofit-medier.
- Introduktion til emnerne via de mest indsigtsfulde eksperter.
- Møder med centrale journalister og redaktører om den seneste udvikling og aktuelle tendenser.
- Dybere forståelse af, hvordan fokus på relevans i praksis kan ændre historier og gennemslag.
- Praktiske eksempler på kunstig intelligens i journalistik.
Prisen omfatter: To overnatninger på Strand Palace Hotel i London – dertil enkelte måltider i løbet af kurset. Transport til og fra London og i London er for kursisternes egen regning, ligesom anden forplejning som hovedregel er for egen regning. Vi begynder mandag den 28. april om morgenen klokken 10 og slutter onsdag den 30. april klokken 16. Overnatning før kurset er ikke inkluderet.
Hotellet, vi bor på, er det centralt placerede Strand Palace Hotel.
Kursusleder: Laura Oliver og Tommy Kaas
Varighed: 3 dage
Sted: London, Storbritannien.
Tidspunkt: 28. – 30. april 2025
Pris: 19.785 kr. Prisen tillægges ikke moms.
Er din arbejdsplads ikke medlem af PU, kan du allerede nu tilmelde dig ved at sende os en mail.
TILMELDING ER BINDENDE
Din tilmelding er bindende, når du har modtaget besked om, at du er optaget, men selvfølgelig kan du komme i en situation, hvor du må melde fra. Hvis det sker senest 27. marts, koster det en administrationsafgift på kr. 1000. Ved afbud senere end 27. marts opkræver vi – uanset grunden – den fulde pris.
Hvis du har tilmeldt dig privat – dvs. at du selv og ikke din arbejdsplads skal betale – har du dog 14 dages fortrydelsesret, jf. Forbrugeraftaleloven. Herefter er din tilmelding bindende.