Kurset foregår 23. – 30. marts 2025 i Washington D.C. og New York City.
Tag med indenfor hos USA’s mest markante medier og bliv klogere på, hvordan mangfoldighed i redaktionslokalerne og i det journalistiske indhold kan styrke dit medie.
USA er en dybt polariseret nation, og ikke mindst emner som ligestilling, race og LGBTQ-rettigheder skiller vandene. Alligevel har de største og mest markante amerikanske medier som New York Times, Washington Post og The Atlantic ambitiøse programmer for at fremme ligestilling og diversitet. Både blandt deres ansatte og i journalistikken.
Er det aktivisme og politisk korrekthed? Eller en fremtidssikring af medierne? Det undersøger vi på dette kursus, hvor du får indblik i både de strategiske overvejelser og det konkrete arbejde med diversitet hos nogle af verdens toneangivende medier. Både når det handler om rekruttering, journalistik og forretning.
Sorte, asiater og hispanics har traditionelt fyldt meget lidt i det amerikanske medielandskab, men det er under forandring. Medierne i USA mener, at de går glip af både vigtige samfundshistorier og en masse kunder, hvis omkring 30 procent af landets befolkning hverken er repræsenteret i redaktionslokalerne eller i journalistikken. Ligesom både journalistik og forretning tager skade, hvis kvinderne ikke er repræsenteret.
Du får konkrete værktøjer og masser af ideer med hjem, så din arbejdsplads kan lade sig inspirere og arbejde målrettet med at få flere forskellige stemmer på redaktionen og i journalistikken – og dermed nå nye målgrupper. For selv om Danmark ikke er så mangfoldigt som USA, så er tæt ved 16 procent af befolkningen herhjemme enten indvandrere eller efterkommere. Og det tal vil vokse i fremtiden.
Rejsen begynder i Washington D.C., hvor vi planlægger besøg hos bl.a. CNN, Politico og Washington Post. Midt på ugen hopper vi på toget og rejser op til New York, hvor vi skal besøge etablerede medier som f.eks. New York Times og The Atlantic, ligesom vi skal omkring nyskabende medier som f.eks. The Marshall Project, der bl.a. producerer nyheder til indsatte i amerikanske fængsler.
Vi skal også på City University of New York og Poynter Institute for at blive klogere på, om journalistikken virkelig har så mange blinde vinkler, og hvordan det kan gavne medierne med flere kvinder på de redaktionelle ledelsesgange.
Og planen er at afslutte ugen med et besøg i en LGBTQ+-synagoge, hvor vi skal høre om udfordringen med på flere måder at være en minoritet og de religiøse samfunds rolle i den sammenhæng.
Du får altså både konkrete værktøjer og masser af ideer med hjem. Så kurset er både relevant, hvis du gerne vil arbejde med diversitet i journalistikken på din arbejdsplads. Eller hvis du vil have ny viden, gode kilder og inspiration til at beskrive et emne, der fylder voldsomt i den politiske og offentlige samtale. Både i USA og herhjemme.
Kursets form:
Vi skal besøge en række anerkendte amerikanske medier og organisationer. Her vil du møde både journalister og redaktører, der har ansvar for diversitetspolitik i forhold til journalistisk indhold og målgrupper. Du vil også få oplæg fra eksperter om diversitet set i relation til samfundsudviklingen og den aktuelle politiske situation i USA.
Det får du med hjem:
- Værktøjer til at finde nye kilder og dermed nye journalistiske historier, der er relevante for nye målgrupper og giver flere nuancer på din journalistik.
- Input til at udvikle en strategi for arbejdet med ligestilling og diversitet på din egen arbejdsplads.
- Et netværk på førende amerikanske medier.
- Indblik i aktuelle politiske og samfundsmæssige tendenser i USA; som med stor sikkerhed rammer Danmark med lidt forsinkelse. Du får altså et forspring, som kan bruges både journalistisk og til at udvikle din organisation.
Forberedelse:
Nogle uger før kurset holder vi et møde (fysisk eller online), hvor vi præsenterer det endelige program. Der vil også være oplæg udefra om diversitet i en dansk mediekontekst. Det sikrer, at kurset starter med en fælles referenceramme, og at kursisterne får det optimale udbytte af turen og kan bruge det direkte på deres arbejdspladser bagefter.
Arbejde undervejs:
Kursisterne skal undervejs arbejde med den ny viden og i grupper reflektere over, hvordan de kan bruge den på deres respektive arbejdspladser.
Medier i pipelinen:
Vi har mange spændende medier og organisationer i pipelinen. De fleste af dem har allerede sagt ja til, at vi kan besøge dem. Andre arbejder vi på at få med i det endelige program.
Avisen Washington Post arbejder seriøst med at opnå større diversitet, og vi skal møde nogle af de redaktionschefer, der har ansvar for særlige programmer, som hjælper unge sorte journalister på vej på avisen.
TV-stationen CNN har en stor politisk redaktion i Washington DC, og her skal vi på et fyraftensmøde møde nogle af de kvindelige politiske korrespondenter og studieværter, der er sorte og af asiatisk afstamning. Vi skal bl.a. høre om deres oplevelser som minoriteter.
PBS (Public Broadcasting System) har dagligt 66 millioner seere i primetime. TV-stationen udmærker sig også ved en diversitetspolitik, som omfatter både køn, race, etnicitet, geografi og indkomst i forhold til ansatte, deltagerne i programmerne og seerne. Endvidere har de et program for kvindelige ledere.
På radiosiden kommer vi indenfor hos NPR (National Public Radio), der med 30 millioner lyttere fylder godt i det amerikanske mediebillede. Her får vi indblik i stationens diversitets-kildedatabase, diversitetspolitik og ikke mindst det enestående værktøj, som NPR selv har udviklet, og som kan måle diversitet i udsendelserne i realtid. Værktøjet har fx betydet, at andelen af kvindelige kilder er steget fra 28 til 40 procent.
Mediet Politico har også hovedsæde i Washington D.C. Med sine 500 redaktionelle medarbejdere er Politico en af sværvægterne i den internationale politiske journalistik. Vi skal møde repræsentanter fra ledelsen, der vil give os indblik, hvordan redaktionen arbejder med diversitet og ligestilling. Og ikke mindst hvordan de i en travl hverdag håndterer det i forhold til et stofområde som politik, der er domineret af mænd.
I New York lægger vi ud med et besøg på New York Times, hvor ledelsesrepræsentanter vil give os indblik i avisens diversitetspolitik, og hvilke udfordringer det giver på en travl redaktion. På New York Times har man bl.a. erkendt, at det også drejer sig om en ændring af kulturen på arbejdspladsen. Vi skal desuden tale med journalister, der arbejder med at tracke deres kilder.
På Atlantic Magazines redaktion på sydspidsen af Manhattan får vi indblik i, hvordan det hæderkronede magasin arbejder med diversitet i både newsroom og indhold. Vi skal høre om udfordringerne og om idealisme versus forretning. Vi skal også møde en af de kvindelige redaktionelle ledere, der har deltaget i Poynter Leadership Academy for Women. Magasinet har nu lige mange kvindelige og mandlige ledere på redaktionen.
Et andet New York-medie er Gay City News, der med base i Brooklyn har LGBTQ+ som målgruppe. Avisen udkommer hver 14. dag og har desuden daglige online-nyheder. Avisens journalister har fået adskillige mediepriser for deres arbejde med at skrive for en minoritetsgruppe.
På The City University of New York (CUNY) har vi træf med professorer, der kan gøre os klogere på diversitet i mediebranchen og på om, journalistikken virkelig har så mange blinde vinkler. Her håber vi også på at møde repræsentanter fra Poynter Institute, der med programmet Leadership Academy for Women in Media er med til at sikre en mere ligelig kønsfordeling på de redaktionelle ledelsesgange.
Blandt nye medier finder vi The Marshall Project, der fokuserer på det amerikanske retsvæsen og bl.a. producerer nyheder til indsatte i amerikanske fængsler. Nogle af de redaktionelle medarbejdere er selv tidligere indsatte.
Vi skal også besøge TV-stationen Democracy Now!, der har diversitet i deres dna og blandt andet uddanner journalister fra steder som Irak, Egypten og Gaza i uafhængig og kritisk journalistik.
Type Media Center, The Nation og The City er medier, som vi også har i kikkerten i New York. Det er små medier, som trods deres lidenhed vægter diversitet højt. Blandt andet gennem deres indhold, særlige journalistiske programmer for minoriteter og mangfoldighed i nyhedsrummet.
Vi slutter ugen af med at besøge en LGBTQ+-synagoge på Manhattan. En af synagogens rabbinere vil fortælle om, hvordan det er at være minoritet i USA, og hvordan de arbejder politisk. Blandt andet er de sammen med muslimske grupper aktive i kampen mod hate crime.
Flere medier og organisationer kan komme på listen over spændende steder, vi skal besøge. Det vil fremgå af det endelige program.
Otte dages intenst program:
Kurset spænder over otte intensive dage. Vi flyver med SAS fra København søndag den 23. marts klokken 12.25 og lander i Washington Dulles samme dag kl. 16.40. Fra Washington D.C. kører vi i tog til New York City. Lørdag den 29. marts klokken 18.40 flyver vi hjem fra Newark, og vi lander i København næste morgen klokken 8.15.
I Washington DC bor vi på enkeltværelser på Hotel Normandy, 2118 Wyoming Ave NW, Washington DC 20008 (med morgenmad). I New York bor vi på La Quinta by Wyndham Manhattan Midt 333 West 38th St., New York, NY 10018 US.
Kursusleder: Charlotte Harder og Anna Sophie Jessien
Varighed: 8 dage
Sted: Washington D.C. og New York City, USA
Tidspunkt: 23. – 30. marts 2025
Pris: 34.000 kr.
Prisen omfatter:
Flytransport mellem København og USA, nødvendig transport i USA, hotel i Washington og New York og enkelte måltider i løbet af kurset. Morgenmad på hotellerne. Som hovedregel er anden forplejning for egen regning. Der tillægges ikke moms.
OBS: Dette kursus er ikke automatisk støttet af Mediernes Efteruddannelse, men som ansat hos et PU-medlem kan du søge – og få – et beløb i samme størrelse som den normale støtte. Vi beklager, at det er lidt mere besværligt, men det behøver ikke blive dyrere for dig/din arbejdsplads. Pressens Uddannelsesfond støtter med op til en tredjedel, dog højst 10.000 kr. Det svarer helt til den støtte, der gives til kurser under Mediernes Efteruddannelse. Tilmeldingen er åben nu, og du tilmelder dig med en mail til kursus@kaasogmulvad.dk.
Når du søger støtte, skal du bruge ansøgningsskema A på denne side.
Har du spørgsmål til støtten, kan du læse videre her – eller kontakte Pressens Uddannelsesfond. Du er også velkommen til at kontakte os.
TILMELDING ER BINDENDE
Din tilmelding er bindende, når du har modtaget besked om, at du er optaget, men selvfølgelig kan du komme i en situation, hvor du må melde fra. Hvis det sker mere end otte uger før kursets start, koster det en administrationsafgift på kr. 1000. Ved afbud mindre end otte uger før forløbets start opkræver vi – uanset grunden – den fulde pris.
Hvis du har tilmeldt dig privat – dvs. at du selv og ikke din arbejdsplads skal betale – har du dog 14 dages fortrydelsesret, jf. Forbrugeraftaleloven. Herefter er din tilmelding bindende.