Brug KPI’er klogt: Bedre journalistik og medarbejderudvikling

Kurset foregår 8. april 2025 i København.

Tavler med tal og KPI’er – Key Performance Indicators – er rykket ind på de fleste redaktioner. Koldt og kontant afslører data, hvordan hver enkelt produkt klarer sig – og hvordan hver enkelt medarbejder lever op til vedtagne mål om sidevisninger, læsetid, scrolledybde, konvertering etc. I begyndelsen blev det anset for lidt kontroversielt, men i dag er det blot en naturlig del af en redaktion.

Nogle journalister har det helt fint med den konstante målen og registrering og savner tallenes omgående afregning, hvis systemet midlertidigt er nede. Mens KPI’erne for andre smager lovlig meget af “konsulentbutik og pølsefabrik”, som en kilde fra Berlingske bemærkede over for fagbladet Journalisten.

For mellemlederne er udfordringen meget konkret: Hvordan bruger man KPI’erne klogt – til at motivere og udvikle – ikke mindst de medarbejdere, der måtte føle, at det at skulle forholde sig til KPI’erne tager noget instinkt og nerve ud af deres arbejde?

Vi får oplægsholdere fra en række førende journalistiske arbejdspladser til et dag-seminar for journalister, mellemledere og redaktører, hvor spørgsmålet ikke er, om KPI skal bruges eller ej – men om, hvordan man får succes med at anvende KPI og data på en motiverende måde – så man styrker den enkelte medarbejders færdigheder, motivation, samarbejdet i redaktionen – og i sidste ende produktet.

Konkrete erfaringer

Vi beder oplægsholderne om at dele konkrete erfaringer, metoder og teknikker, der kan hjælpe journalister og redaktører med at navigere bedre i “KPI-junglen” og bruge data til at skabe en mere relevant og tiltrækkende journalistik.

Seminaret handler om den praktiske omstilling til succesrige og bæredygtige digitale medier og med fokus på forskellige eksempler på konkret udvikling af historier, medarbejdere og samarbejdet mellem journalister og redaktører. Praktiske erfaringer og masser af gode, konkrete råd.

Med andre ord: Det seminar, som cheferne gerne så, medarbejdere kom med på, men som mediet nok ikke selv får lavet.

Gennem en kombination af præsentationer og diskussioner vil vi se, hvordan man kan bruge KPI’er som et værktøj til at forbedre journalistikken.

Undervejs vil vi behandle forskellige aspekter af brugen af KPI-data, herunder:

  • Hvordan man vælger de rigtige KPI’er til at måle den relevante performance
  • Hvordan man analyserer og fortolker KPI-data for at træffe bedre beslutninger
  • Hvordan man implementerer KPI-baserede mål og strategier i det daglige arbejde
  • Hvordan man bruger KPI-data til at motivere og udvikle medarbejderne
  • Hvordan man sikrer en konstruktiv balance mellem KPI-data og journalistiske principper

Seminaret er en unik mulighed for journalister og redaktører for at lære af hinanden, dele erfaringer og netværke med andre medieprofessionelle. Er dit medie ikke så langt endnu, vil det også være en både praktisk og konkret introduktion til, hvordan man kan bruge KPI-data til at forbedre journalistikken og udvikle medarbejderne.

Hovedsigtet er IKKE at dele interne redaktionelle mål og strategier omkring KPI. Vi vil fokusere på, hvordan man navigerer i KPI-junglen, og hvordan man bruger KPI-data til noget positivt og til motivation for den enkelte medarbejder i et konstruktivt samarbejde, der udvikler journalisten til at lave bedre historier på de digitale platforme.

Moderatorer: Nils Mulvad og Tommy Kaas

Varighed: 1 dag
Sted: Pilestræde 61, 1112 København K.
Tidspunkt: 8. april 2025
Pris: 4490 kr.

Prisen omfatter kurset, frokost, kaffe, te og vand i løbet af kurset. Prisen er ekskl. moms.

Tilmeld dig hos Mediernes Efteruddannelse fra 11. november

Er din arbejdsplads ikke medlem af PU, kan du allerede nu tilmelde dig ved at sende os en mail.

TILMELDING ER BINDENDE

Din tilmelding er bindende, når du har modtaget besked om, at du er optaget, men selvfølgelig kan du komme i en situation, hvor du må melde fra. Hvis det sker mere end fire uger før kursets start, koster det en administrationsafgift på kr. 1000. Ved afbud mindre end fire uger før kursusdagen opkræver vi – uanset grunden – den fulde pris.

Hvis du har tilmeldt dig privat – dvs. at du selv og ikke din arbejdsplads skal betale – har du dog 14 dages fortrydelsesret, jf. Forbrugeraftaleloven. Herefter er din tilmelding bindende.

Illustrationen er en AI-grafik skabt af Gert K Nielsen og AI-tjenesten Midjourney i fællesskab.