Etikkursus i London har sat gang i tanker og debat
16 danske journalister tog i september med Kaas & Mulvad til London for at udforske briternes grænsesøgende – til tider grænseoverskridende – journalistik og de nye etiske udfordringer, der opstår når gamle medier bruger nye medier til at sprede deres journalistik. Det var med tårnhøje forventninger, at journalist Anne Hedegaard fra JydskeVestkystens Esbjerg-redaktion i september […]
En rapport fra London-kurset: Dristige formater og barske historier
Afsættet for kurset den 5.-9. september 2016 var Londons rolle som en unik international arena for de store slagsmål om mediernes forretningsmodeller og etik: Som programmet fremhævede: London er byen med nogle af verdens mest aggressive og modige aviser. Slagsmålene om avisernes opfattelse af god presseskik er mildt sagt af international klasse. Reguleringen er genstand […]
5 Twitter-tips til journalister
Mange journalister er på Twitter, men hovedparten kender kun få af de mange muligheder. Der findes mange smarte hjælpeværktøjer, tips og tricks, der kan øge udbyttet. Her er 5 nyttige tips, som enhver journalist på Twitter bør kende. 1. Se alle Tweets i den rigtige rækkefølge. Twitter vil “hjælpe” og tilbyder derfor at vise […]
Inspirationstur til New Orleans 2016 – masser af tips til danske journalister
Dækning af naturkatastrofer, mens de sker – og 11 år efter, undersøgende journalistik på smartphones, The Intercept og en særlig masterclass med Jim Steele. Det – og meget mere – fik de danske deltagere ud af IRE-konferencen 2016 i New Orleans. ”Det var fedt at møde et big shot som Jim Steele og få talt med […]
15 nye kurser til journalister
Fokus på kvalitetsjournalistik og flere nye kursusledere kendetegner vores 15 kurser under Mediernes Efteruddannelse i efteråret 2016. Sideløbende gennemfører Kaas & Mulvad flere interne kurser på medierne. Firmaet er nu den næststørste leverandør af journalistisk efteruddannelse. Se alle vore kurser her. Se vores kurser hos Mediernes Efteruddannelse. Hård start for monopolbrud DJ’s monopol på journalistisk efteruddannelse […]
Starthjælp til interaktive kort
OBS: Google Fusion blev lukket december 2019. CartoDB har skiftet navn til CARTO. Interaktive kort er lette at lave. Der er masser af gør-det-selv-tilbud, og udbuddet kan være uoverskueligt. Der fokuseres på den tekniske indpakning, mens den journalistiske vinkling ofte glemmes. I denne gennemgang får du råd og tips, der kan gøre valget lettere og resultatet […]
25 tips til hverdagsgravning
Samlet af Bruno Ingemann og Nils Mulvad På den norske SKUP-konference underviste chefredaktør Bruno Ingemann fra Jysk-Fynske Medier sammen med Nils Mulvad i hverdagsgravning. De samlede 25 råd til deltagerne, som vi deler her. Find bedre cases Alt for ofte er arbejdet med at finde cases forhastet. Brug lidt længere tid. Tjek at de […]
Nicar 2016: Væld af konkrete råd
Et væld af konkrete råd og input om spændende ny udvikling i medierne. Det var udbyttet for de ti deltagere i Kaas & Mulvads årlige tur til Nicar-konferencen i USA med et samlet rekordstort deltagerantal på 1050. Inden konferencen i Denver besøgte vi medier i San Francisco. Se alle tipsheets fra Nicar-konferencen. Twitter og LinkedIn på […]
Tale er sølv, tal er guld
Sammen med DR’s Detektor-vært, Thomas Buch-Andersen, har vi skabt et helt nyt faktatjek-kursus, hvor du over to dage bliver grundigt klædt på. Læs Thomas’ gode råd – og meld dig til kurset. Se detaljer nederst. Overskriftens lettere omskrivning af det gamle ordsprog “Tale er sølv, tavshed er guld” rammer en sandhed i den politiske debat: Tal […]
London sprudler af datajournalistik
London viste sig i den grad som Europas vigtigste by for datajournalistik, da Kaas & Mulvad besøgte byen sammen med 17 kursister. Financial Times, The Economist, Reuters, Guardian, BBC, The Bureau of Investigative Journalism, Trinity Mirror og Google News Lab er alle på hver deres måde centrum for en spændende udvikling i datajournalistik. – Storbritannien har taget et […]