Uhåndgribelige ting som relationer mellem personer, virksomheder etc. kan være svære at få analyseret med vanlige tal-analyser. Her står socialvidenskaberne klar med en metode, social netværksanalyse, der i stigende omfang er blevet anvendt i de seneste 50 år. Selv om det er en metode, der fortsat er ganske ny i journalistikken, har Kaas & Mulvad udført netværksanalyser i flere år.
Analyse af sociale netværk handler grundlæggende om at kortlægge, optælle og analysere mængden af relationer i et afgrænset netværk mellem definerede aktører. Ovenstående illustration viser et netværk mellem danske instruktører og deres foretrukne skuespillere. Analysen af skuespillere i fem års danske film blev brugt i en stort opsat artikel i Dagbladet Politiken.
Placeringen i et netværk kan være afgørende – er man godt placeret tæt på kernen, er man potentielt i stand til hurtigt at aktivere netværket og få sendt sine budskaber igennem til alle. Har man en ledvogter-funktion, kontrollerer man måske information mellem dele af netværket. Er man placeret i periferien af et netværk, er man som regel afhængig af andre: Man får kun den information, andre beslutter sig til at slippe videre.
I netværksanalysen bliver man ofte opmærksom på nye sammenhænge, fordi aktører også visuelt kan kobles sammen, men alt hviler på beregninger – af tætheden i netværket, relationernes styrke etc.
Kaas & Mulvad har i en række tilfælde udført netværksanalyser for danske medier:
I Danmark har DR Penge bl.a. lavet indslag om de netværk, der består mellem virksomheder, der er bundet sammen af bestyrelsesmedlemmer, der sidder i mange bestyrelser. Mens DR Fyn forsøgte at forudsige, hvordan det nyvalgte regionråd i Region Syddanmark ville komme til at fungere. Og analysen blev vel at mærke foretaget, inden medlemmerne mødte til første møde.
Kaas & Mulvad har også assisteret norske VG og E24.no med at analysere Facebook-netværk for at kortlægge, hvordan børn af norske millionærer og milliardærer holder deres forældres netværk ved lige på tværs af generationer. Artiklerne blev bragt over en hel uge. Herunder ses teaseren, der lagde op til serien: