Digital journalistik i USA 2014

Manhattan3 amk

Kurset, der er omtalt nedenfor, er nu gennemført. Vi forventer at oprette et lignende kursus februar/marts 2015. Dette vil foregå i Washington DC og Atlanta. Tilmeld dig evt. vores nyhedsbrev, hvis du vil holdes orienteret.

Vil du kigge de bedste over skulderen og have tjek på den seneste udvikling, så tag med os til USA i slutningen af februar 2014 . I årets kursus har vi fokus på den seneste udvikling inden for datajournalistik, som den folder sig ud i nogle af USA’s førende meder. Vi besøger nogle af de mest interessante journalistiske arbejdspladser i New York City, og du får samtidig træning i nye smarte og praktiske dataværktøjer.

Som tidligere arrangerer Kaas & Mulvad en tur til NICAR-konferencen, og vi varmer op med tre kursusdage, der i 2014 vil finde sted centralt på Manhattan.

Nogle af verdens førende medier åbner dørene for os. I dag er datajournalistik andet og mere end analyser. Det handler også om digitale fortællinger, interaktivitet, crowdsourcing, avanceret brug af sociale medier, konstant opdaterede visualiseringer, dronejournalistik og meget andet. Vi får nogle af USAs bedste journalister på tomandshånd, vi besøger fx New York Times og ProPublica, og vi skal også både høre og se, hvordan amerikanske radio- og tv-folk arbejder med data og digital journalistik.

Efter træningen går turen til konferencen, der denne gang finder sted i Baltimore, Maryland. Baltimore ligger ikke langt fra Washington DC og vil i hvert fald være kendt af alle, der har set (den fremragende HBO-serie) The Wire.

Sele konferencen finder sted 27. februar – 2. marts 2014.  Vi rejser fra Danmark søndag 23. februar og kommer hjem 3. marts.

Vi forventer, at det bliver et populært kursus, og der kan blive rift om pladserne. Så vil du sikre dig en plads, er du velkommen til at give os besked, så snart du er sikker på, at du vil med.

Tidligere talte vi om computerstøttet journalistik (CAR), som især var avancerede analyser i regneark og databaser. I dag taler vi mere bredt om datajournalistik. Datajournalistik er et stort område, der spænder fra kontinuerlig indsamling af data og sammensmeltning af analyse til præsentation på web i smarte, interaktive grafikker og kort.

I de seneste år er begrebet datajournalistik blevet meget udbredt, og mange praktiserer det i et eller andet omfang. Både fordi der er mange data til rådighed, og fordi værktøjet er blevet meget nemmere at bruge – og ofte helt gratis. På de medier, der er længst, sker det som et samarbejde mellem datajournalister, webjournalister, it-udviklere og designere. Og det er den type medier, vi besøger i New York City.

Alle kan være med
Vi skal bruge en del af tiden i New York City til at besøge medier, men vi har også sat tid af til undervisning i nogle af de nyeste teknikker. Vi vil fokusere på nye programmer og muligheder. Vi kommer til at arbejde med avanceret web scraping, nye måder at rense data på, og vi skal arbejde med at fremstille smarte interaktive kort, der kan lægges på nettet, og som fungerer lige så godt på en smartphone som på en computerskærm.

Du behøver ikke have særlige tekniske forkundskaber for at være med. Vi står selv for hovedparten af undervisningen på kurset, men da vi har hele kurset på Manhattan, giver det os muligheder for at inddrage amerikanske gæstelærere undervejs.

Bedste konferencer i mange år
Mange danske journalister har i de senere år været på dette kursus, som vi i flere år har kørt i forbindelse med den store årlige konference for car-journalistik i USA. I år ændrer vi fuldstændig indholdet af kursusdelen, så kurset nu overvejende retter sig mod, hvordan de førende medier selv arbejder med de nyeste metoder. Dertil undervisning i nye smarte dataværktøjer. Traditionelle værktøjer som regneark er nu kun med i et yderst begrænset omfang. Kurset er derfor velegnet både til begyndere og til de, der allerede har prøvet turen.

Indholdet af konferencen udvikler sig konstant, men særlig de sidste tre år er der sket en grundlæggende fornyelse inden for emner og talere. Konferencen i 2013 var den største nogensinde.

Kurset og konferencen plejer at være en rigtig god oplevelse for kursisterne. Det fortæller de os hvert år i evalueringerne. Kursisterne får ny viden og et godt netværk, ikke bare til danske ligesindede kolleger, men også til amerikanske journalister i superligaen.

Viden og inspiration
Mens vi er i New York fører vi dig ajour med teknikker og terminologi, før vi deltager i NICAR-konferencen, der er arrangeret af den amerikanske forening for undersøgende journalistik, IRE. Inden konferencen begynder, hjælper vi dig med at vælge mellem de mange oplæg og undervisningsmuligheder.

Hvad enten du er blank på området eller mere erfaren med lyst til at lære nye værktøjer at kende, er der masser at hente. Kursister har altid inspiration og ideer til mange nye historier med hjem.

Helt konkret får du:

Tre dage i New York City
• 
Kursus, hvor du lærer om nye værktøjer, du kan bruge, når du kommer hjem.
• Besøg på førende medier og journalistiske arbejdspladser. Møder med journalister og redaktører.
• Du deltager i 3,5 dages konference – hvor der er en overflod af tilbud at vælge mellem.
• Amerikanske gæstelærere – bl.a. om hvordan amerikanske web-kilder kan give os solo-historier.
• Et års medlemskab af IRE – og adgang til et globalt netværk af kolleger, du fremover kan trække på.

Se IRE’s omtale af NICAR 2013. Der er endnu ingen omtale af konferencen i 2014.

Hotel i New York
The Kitano New York
66 Park Avenue, East 38th St
New York NY 10016


Vis stort kort

Hotel i Baltimore
Baltimore Marriott Inner Harbor at Camden Yards
110 South Eutaw Street
Baltimore, MA 21201


Vis stort kort

Praktiske oplysninger

Kursustitel: Digital journalistik i USA
Afrejse søndag 23/2 – 2014 fra København (eftermiddag)
Hjemkomst mandag 3/3 – 2014. (formiddag)

Pris
35.000 kroner

Kursusafgiften på 35.000 kroner dækker fly mellem Kastrup og New York samt anden nødvendig transport i USA. Tre nætters ophold på konferencehotellet i USA, indmeldelse i IRE og deltagelse i konferencen, tre dages kursus og ophold på hotel i fire nætter i New York, besøg på medier op til konferencen samt andre særlige arrangementer og introduktioner til oplægsholdere undervejs. Hertil skal du lægge transport mellem dit hjem og Københavns Lufthavn, samt din egen forplejning i USA.

Støtte
Det er muligt at søge Pressens Uddannelsesfond (PU) og Ophavsretsfonden om støtte til kurset, så det kan komme betragteligt ned i udgift for din arbejdsgiver.

Se her, om du er søgeberettiget til PU, hvor du skal bruge ansøgningsskema A.

Kurset foråret 2012 blev gennemført på tilsvarende måde, og Pressens Uddannelsesfonds medarbejderne var både meget hurtige og hjælpsomme i forhold til at behandle ansøgningerne.
Vi hjælper også gerne, så har du brug for det, så kontakt endelig Tommy eller Nils på post@kaasogmulvad.dk

Den nødvendige afrapportering til PU sker undervejs på kurset i form af fælles erfaringsopsamling på en blog.

Kursuslærere: Tommy Kaas og Nils Mulvad – Kaas & Mulvad

Tilmelding og praktiske oplysninger:

Tommy Kaas eller Nils Mulvad
tlf.: 70200744
Fælles e-mail: post@kaasogmulvad.dk
Tilmeldingsfrist: 1. december 2013.

Husk visum: Se regler her.

TILMELDINGEN ER BINDENDE
Din tilmelding er bindende, når du har modtaget besked om, at du er optaget, men selvfølgelig kan du komme i en situation, hvor du må melde fra. Hvis det sker mere end fire uger før kursets start. koster det en administrationsafgift på kr. 1000. Ved afbud mindre end fire uger før forløbets start opkræver vi – uanset grunden – den fulde pris.

Hvis du har tilmeldt dig privat – dvs. at du selv og ikke din arbejdsplads skal betale – har du dog 14 dages fortrydelsesret, jf. Forbrugeraftaleloven. Herefter er din tilmelding bindende.