Laura Oliver er freelance journalist baseret i Storbritannien. Som freelancer skriver og redigerer hun for en række britiske og internationale publikationer og er blevet publiceret i The Guardian, Al Jazeera, EuroNews, NPR og flere. Hun skriver regelmæssigt om medier og journalistik for Reuters Institute for the Study of Journalism og Global Investigative Journalism Network.
Hun arbejder også som freelance redaktionskonsulent og hjælper medier med redaktionel udvikling og sociale medie-strategier. I denne rolle har hun arbejdet med BBC News, Condé Nast, Financial Times, Katadata, Belarus in Focus og International Media Support. Hun er gæsteunderviser på City University, London, og har afholdt træningskurser for redaktioner, herunder BBC, og gennem samarbejdspartnere som Thomson Reuters Foundation og Press Association.
Før hun blev freelancer, var Laura leder af sociale medier og fællesskaber for Guardian’s UK-redaktion, hvor hun ledte et hold af digitale journalister i arbejdet med publikumsengagement. I sine seks år hos The Guardian introducerede hun nye praksisser for historiefortælling på sociale medier, håndtering og verifikation af øjenvidnemedier, opbygning af online-fællesskaber omkring journalistik og direkte rapportering med crowdsourcede oplysninger.
I 2019 tilbragte hun ni måneder som konstitueret leder af publikum for Condé Nast International, hvor hun arbejdede med organisationens vækststrategi, med særligt fokus på brugerbehov i Vogues 11 kernemarkeder og social media-strategi for GQ.