18 danske journalister er netop vendt hjem fra et intensivt Kaas & Mulvad-efteruddannelseskursus i USA, hvor de har fået indblik i aktuelle tendenser inden for medier og journalistik. Praktisk brug af kunstig intelligens, non-profit medier og dækning af såkaldte “nyhedsørkener” var blandt emnerne på turen, der gik til Philadelphia og New York.
Formålet var at give viden og inspiration. Tilbagemeldingerne vidner om, at det er lykkedes:
“Helt overordnet har det været et rigtig godt kursus, som jeg har fået meget ud af. Imponerende, at I kan få så mange stærkt kompetente amerikanere til at stille op. Jeg tager direkte hjem og går om bord i kunstig intelligens for konkret at bruge det i journalistik. Jeg har også fået konkrete ideer til potentielt meget stærke historier,” fortæller Morten Pihl fra Jyllands-Posten.
AI som journalistisk værktøj
Under kurset fik deltagerne et grundigt indblik i, hvordan medier som Reuters og Semafor bruger kunstig intelligens i deres journalistiske arbejde. Executive Editor Gina Chua fra mediet Semafor gav praktiske eksempler på, hvordan hun udnytter AI-platformen Poe til tekstproduktion og hvordan man målretet kan arbejde med at højne kvaliteten af resultatet.
Lasse Øris Olesen fra Ekstra Bladet fandt særligt besøgene hos non-profit medierne inspirerende: “Det har været inspirerende på mange måder. Især at høre non-profit medierne. Jeg tænker en del over, hvordan man kan bruge den tilgang på marginaliserede grupper i Danmark. Det har været meget fint at få deres perspektiv på kunstig intelligens.”
Non-profit journalistik i fremgang
I USA oplever non-profit nyhedsmedier generelt fremgang, mens den kommercielle medieverden er i krise. Deltagerne besøgte The Lenfest Institute for News, som siden 2016 har drevet avisen Philadelphia Inquirer non-profit med støtte fra filantropiske donationer. Lenfest yder også støtte til andre amerikanske medier og driver netværk for mediefolk, som danske journalister kan have glæde af at engagere sig i.
“Mega-fedt at se så mange forskellige måder at arbejde journalistisk på. Amerikanerne tør mere og kan mere. De har mere gå-på-mod,” lyder vurderingen fra Ditte Birkebæk Jensen fra Avisen Danmark.
Dækning af “nyhedsørkener”
Et andet tema var, hvordan man sikrer journalistisk dækning af områder, der ellers overses af medierne – såkaldte “nyhedsørkener”. Temple University har med succes startet et non-profit center, Kensington Voice, i det fattige Kensington-kvarter i Philadelphia, som ellers kun sjældent får mediernes bevågenhed.
Dorte Fals fra DR Nyheder fremhæver besøget i Kensington som et af turens højdepunkter: “Kensington Voice var måske det mest inspirerende. Her hørte vi om, hvordan de bygger fortrolighed op.”
No comments yet.