Der er godt nyt til fattige medier, har ikke har lyst til at betale for at bruge Googles kort på deres websites: Selv om trafikken skulle blive intens, og brugerne strømmer til, vil det kun være yderst sjældent, at der skal falde betaling til Google.
Det viser et svar fra Google, som er kommet på foranledning af et spørgsmål, jeg stillede på den amerikanske mail-liste Nicar-L.
Baggrunden er, at Google for en måned siden bebudede, at man fremover skal betale for brug af de såkaldte Google Maps API’er, hvis de kort, man viser på et givet site, vises mere end 25.000 gange om dagen. For nogle typer kort var grænsen længere nede – på 2500 daglige visninger. For hver 1000 ekstra visninger ville det koste fra 4 – 8 Dollar.
Efter den udmelding var meget uklart. Ville de nye betalingsregler fx komme til at gælde alle typer Googlekort? Og i hvilket omfang kan man fx som medie, NGO etc. blive fritaget? Og ville hammeren falde den første gang, man pludselig overskred de 25.000 daglige visninger? Ville man overhovedet turde bruge Googlekort mere på de betingelser?
Jeg efterlyste et svar blandt amerikanske kolleger, men her viste svarene, at forvirringen var lige så stor som herhjemme. Jeg spurgte bl.a. på den amerikanske mail-liste Nicar-L (glimrende liste, som jeg har fulgt i mange år). Her var der heldigvis en medarbejder fra Google Fusion holdet, der læste med. Hun svarede i første omgang, at selvfølgelig var dette vigtigt for medierne, og at hun ville vende tilbage med flere svar. Som hun skrev:
“No journalist should be fearful of a successful story & plenty of traffic – that’s what you live for, and we understand that.”
Nu er hun så vendt tilbage med to svar: Dels henviser hun til et nyt blogindlæg, hvor Google slår fast, at det er helt i orden kortvarigt at overskride de 25.000 visninger:
“We recognise that sites may occasionally experience spikes in traffic that cause them to exceed the daily usage limits for a short period of time. For example, a media site that uses a map to illustrate a breaking news story, or a map-based data visualization that goes viral across social networks, may start to generate higher traffic volumes. In order to accommodate such bursts in popularity, we will only enforce the usage limits on sites that exceed them for 90 consecutive days.”
At man skal op og overskride max niveauet 90 dage i træk, før man skal til lommerne, bør efter min vurdering mindske nervøsiteten for pludselige og uventede regninger.
Dels svarede Google medarbejderen direkte på mit spørgsmål om hvilke korttyper der var omfattet, at alm. Google Fusion-kort, der fx kan embeddes i et site, IKKE er omfattet af de nye betalingsregler:
“As explained in the updated FAQ, “Use of the embed feature of Google Maps, and other Google products that offer an embed feature that includes a map, are not affected by these limits. When you click “Get Embeddable Code” from within Fusion Tables, the maps you create are not subject to these limits. These limits do apply when you construct a map using FusionTablesLayer Builder to generate javascript for your webpage, or otherwise use the FusionTablesLayer within the Google Maps API directly.”
No comments yet.