UDSOLGT: Tag med til USA – tag på opdagelsesrejse og oplev, hvordan den amerikanske medieverden udvikler sig for at tilpasse sig en ny virkelighed.
I løbet af en travl uge skal vi sammen se på nye medieformer og på den produktudvikling, der sker på både gamle og nye medier, hvor man fortsat arbejder på at gå fra afsenderfokus til modtagerfokus. Destinationerne er Philadelphia og New York City. Kursusledere er Tommy Kaas og Nils Mulvad.
Vi skal se på medier i alle størrelser. Mange nonprofit-initiativer har set dagens lys i de senere år. Nye medietyper er opstået, og vi undersøger, hvad der sker i mediernes underskov af spændende ting for at målrette medieprodukter til brugerne i stedet for til formatet eller udgiverne.
Mange initiativer styrker specielt lokaljournalistik – nogle gange hyper-lokaljournalistik. Over halvdelen af alle nye nonprofit-medier er lokale.
Vi vil også se, hvordan den samme tankegang om en mere målrettet produktudvikling, der låner fra andre branchers erfaringer, slår igennem på nogle af de store traditionelle medier.
Vi har tidligere lavet kurser om den digitale medieudvikling i USA. Denne gang ser vi efter nye tendenser hos medierne. Hvad er det mest spændende i udviklingen af medier lige nu. Og ikke mindst: Hvordan bruges mediernes egne data til at nå kunderne med produkter, de har brug for.
Dedikerede brugere og nye indtægtskilder
Vi ser eksempler på, hvordan medierne nu åbent har adopteret en produktudviklingstankegang fra virksomheder uden for medieverdenen, og hvordan produktstrategier integreres med normal journalistisk etik for at udvikle dedikerede brugere, nye indtægtskilder samt etiske og bæredygtige digital-first forretningsmodeller.
Fremkomsten af NPA – “News Product Alliance” er et af flere tegn. NPA er et hastigt voksende community, hvor de, der arbejder med nyhedsprodukter, kan dele erfaringer samt inspirere og støtte hinanden.
NPA’s Slack-community har hver dag nye indlæg, hvor medlemmerne deler både spørgsmål, svar, ideer og mere konkrete tekniske løsninger til at producere det, som kunderne efterspørger, måske med kunstig intelligens, robotjournalistik eller andet.
Nyhedsprodukt-tankegangen har også vundet indpas på nogle af de traditionelle medier, men nogle af de mest spændende ting sker i små start-ups og netværk og er en blanding af non-profit og traditionel medieproduktion. Dem skal vi selvsagt opsøge i løbet af kurset.
Overordnet plan for kurset:
Nogle uger før kurset holder vi et online-møde med kursisterne. Det endelige program præsenteres. Vi får også to oplæg om produkttænkning i en dansk kontekst, så vi starter kurset med en fælles referenceramme. Oplægsholderne er:
Malte Jørstad, tidl. journalistisk fellow ved Center for Journalistik, SDU, der tager temperaturen på mediebranchens innovative evner. Baseret på undersøgelser af 20 danske og udenlandske medier deler han opskriften på succesfuldt innovationsarbejde og formaninger om de faldgruber, medierne risikerer at falde i undervejs. Udover undersøgelsens konklusioner giver han konkrete eksempler på, hvordan brugerbehov og -forståelse er brugt som primær ingrediens til at skabe produkter af dokumenteret værdi for modtagerne.
Sebastian Winther, digital chef på Zetland, beskriver, hvordan data om brugeradfærd og nøje udvalgte metrikker altid er i centrum af produktudviklingen hos Zetland. Han giver konkrete eksempler på, hvordan mediet har løftet nye produkter fra idé til udgivelse ved hjælp af prototyper, test og monitorering. Se frem til et uforbeholdent indblik i både succeser, der har bidraget til bundlinjen, og fejltagelser, der er blevet til værdifuld læring.
Søndag 26. marts: Afgang fra Kastrup til Newark. Derefter tog til Philadelphia.
I Philadelphia vil professor Aron Pilhofer give kursisterne en introduktion til ugens emner. Aron er professor i Journalism Innovation ved Temple University. Han leder “News Catalyst”, et projekt, der med en større millionbevilling vil “help local news organizations build better products, drive revenue and become sustainable digital businesses”. Han var blandt initiativtagerne til “News Product Alliance”.
På hans opfordring oprettede New York Times “Interactive news technology department”, som Aron herefter ledede. Denne bliver ofte nævnt som et pioner-eksempel på, hvordan innovation kan foregå internt i en organisation i samarbejde med andre afdelinger. Siden har Aron bl.a. haft en lignende stilling på The Guardian i London. Blandt de konkrete produkter, Aron Pilhofer har været med til at skabe, er værktøjet Document Cloud, som i dag bruges verden over. Også organisationen Hacks Hackers er han medstifter af.
I Philadelphia mødes vi desuden med David Boardman, tidligere chefredaktør på Seattle Times, nu dekan ved Klein College of Media and Communication at Temple University. David er bestyrelsesformand for Lenfest Institute for Journalism, den nonprofit-organisation, der i dag ejer The Philadelphia Inquirer. Han er ligeledes bestyrelsesformand for det få år gamle nonprofit-medie The Markup, som fokuser på teknologi/samfund.
Vi mødes med folk fra Resolve Philly, en organisation, der voksede ud af et konkret samarbejdsprojekt mellem 13 medier vedr. fangers tilbagevenden til livet uden for fængslet. Resolve Philly har siden bl.a. stået i spidsen for projektet Broke in Philly, hvor mere end 20 redaktioner har samarbejdet om grundig, nuanceret og løsningsorienteret journalistik om fattigdom og økonomisk mobilitet.
Tirsdag 28. marts tager vi sidst på dagen toget tilbage til New York City. Her skal vi frem til fredag se på produktudvikling inden for Legacy Media; den gamle type massemedier, der dominerede før informationsboomet. Og vi skal selvfølgelig også besøge alternative medier, små og nytilkomne startups.
Planerne nu omfatter bl.a. følgende:
New York Times er et glimrende eksempel på et medie, der har en bundsolid historie, men som alligevel evner at udvikle sig og flytte sig i takt med brugernes ændrede behov.
Reuters har udviklet helt nye teknikker inden for robotjournalistik og brug af kunstig intelligens.
The City er en tre år gammel digital nyhedsplatform, der på nonprofit-basis og med en stab på knap 30 personer leverer uafhængig lokaljournalistik om New York til New Yorkerne.
Semafor er et helt nyt medie, der åbnede efteråret 2022. Målet var – helt fra scratch – at skabe en ny medieplatform, der skal gøre moderne læsere klogere, og som på en ny og bedre måde skal tage højde for det væld af informationer, der strømmer ind over os.
Nonprofit-mediet The Markup er få år gammelt. The Markup undersøger, hvordan institutioner bruger teknologi for at påvirke og ændre samfundet. Redaktionen betegner arbejdsmetoden som videnskabelig: “We build datasets from scratch, bulletproof our reporting, and show our work”.
I den anden ende af skalaen skal vi høre om Stacker, som har en interessant forretningsmodel. Stacker får brands til at sponsorere kvalitets(data/research)journalistik, og så har de en newswire, hvor mere end 2000 tilmeldte mediesites henter gratis historier.
URL Media (URL står for Uplift, Respect and Love) er et medie og et medienetværk for amerikanske “Black and Brown newsrooms”. URL Media har p.t. 12 selvstændige medier som medlemmer. Man understøtter deltagerne i netværket på forskellig vis, og det overskud, man får ind, deler URL Media efterfølgende med medlemmerne.
Vi har en stribe andre medier på vores liste (bl.a. NBC, Wall Street Journal, Hearst, WNYC), og præcis hvilke vi ender med at inkludere, afhænger af de relevante medarbejderes muligheder for at mødes med os. Kurset er for langt ude i fremtiden til, at alle aftaler kan indgås nu.
Lørdag 1. april: Afgang fra JFK og ankomst i Kastrup Søndag 2. april.
Sidste gang, Nils Mulvad og Tommy Kaas selv havde et hold journalister med på mediebesøg i New York City, skrev kursisterne bl.a. sådan her i deres evalueringer:
“Et supergodt og gedigent program.”, “Mange gode og konkrete tips.”, “God variation i medier og i fagligt indhold.”, “Velforberedte konkrete oplægsholdere.”
Konkret hører kursisterne om:
- hvordan gamle medier kan udvikle sig i forhold til nye behov
- hvordan databaseret produktudvikling foregår i praksis
- hvordan nye medier – ofte meget nytænkende – vokser frem
- brug af kunstig intelligens og robotter i journalistik
- situationen for digital journalistik på en række medier
- de seneste tendenser i de amerikanske newsrooms
Helt konkret får du:
- To dage i Philadelphia samt fem dage i New York City med ny viden og inspiration fra målrettede besøg på førende nyhedsmedier og interessante startups og nonprofit-medier.
- Introduktion til emnet via de mest indsigtsfulde eksperter.
- Møder med centrale journalister og redaktører om den seneste udvikling og aktuelle tendenser.
Du får ny viden om nye muligheder for traditionelle medier, og indsigt i, hvordan medier og tech-branchen kan spille sammen – og hvor de står på hver sin side. Du bliver kort sagt klædt på til at være en aktiv deltager i den omstilling, der med garanti også foregår på dit medie lige nu.
Det praktiske:
Vi rejser fra Københavns Lufthavn med SAS søndag 26. marts klokken 12.40 og lander i Newark 14.55. Vi flyver tilbage fra JFK lørdag den 1. april 23.55 og lander i København søndag den 2. april klokken 13.45.
Hotel i Philadelphia: Sonesta Philadelphia Rittenhouse Square, Philadelphia. Med morgenmad. Se på kort.
Hotel i New York: Hotel Edison Times Square, 228 W 47th St, New York, NY, 10036. Med morgenmad. Godt og velbeliggende. Se på kort.
Prisen omfatter: Flytransport mellem København og USA, nødvendig transport i USA, hotel i Philadelphia og New York og enkelte måltider i løbet af kurset. Morgenmad på hotellerne. Som hovedregel er anden forplejning for egen regning.
Der er ingen krav til forkundskaber. Du skal blot være nysgerrig. Alle programpunkter undervejs foregår på engelsk.
Kurset lægger ikke op til, at du skal bedrive egentlig journalistik undervejs. Overvejer du dette, er det vigtigt, at du selv sørger for et visum – og husk at gøre det i meget god tid. Ellers er ESTA fuldt dækkende.
Kursusleder:Tommy Kaas og Nils Mulvad
Varighed: 8 dage
Sted: Philadelphia og New York.
Tidspunkt: 26. marts 2023 – 2. april 2023
Pris: 34.000 kr. Prisen tillægges ikke moms.
Er din arbejdsplads ikke medlem af PU, kan du tilmelde dig ved at sende os en mail.
TILMELDING ER BINDENDE
Din tilmelding er bindende, når du har modtaget besked om, at du er optaget, men selvfølgelig kan du komme i en situation, hvor du må melde fra. Hvis det sker mere end otte uger før kursets start, koster det en administrationsafgift på kr. 1000. Ved afbud mindre end otte uger før kursets start opkræver vi – uanset grunden – den fulde pris.
Hvis du har tilmeldt dig privat – dvs. at du selv og ikke din arbejdsplads skal betale – har du dog 14 dages fortrydelsesret, jf. Forbrugeraftaleloven. Herefter er din tilmelding bindende.
Illustrationen er en AI-grafik skabt af Gert K Nielsen og AI-tjenesten Midjourney i fællesskab. Vil du selv lære, hvordan man gør, så tag med på kurset “Kreativ brug af AI-grafik”, hvor Gert er kursusleder.